alt

Methoden

Mindfulness | Cognitieve therapie |
Oplossingsgerichte coaching (+ visualisatie)




Mindfulness

Wie kent het niet….een onrustig gevoel, een vol hoofd en als gevolg daarvan een kort lontje of een labiel gevoel.
Grote kans dat je de meeste tijd niet echt in het hier en nu leeft. Dat je eigenlijk op dit moment helemaal geen probleem hebt, maar inzit over wat was of wat zal komen.

Met jaloezie kunnen we dan kijken naar kinderen die in hun spel opgaan of beesten die erbij liggen alsof ze ervan overtuigd zijn het eeuwige gelukkige leven te hebben. Deze ‘staat van zijn’ kunnen wij ook bereiken, maar zoals alle technieken die ik benoem, kost dit veel moeite. Hoewel we van nature zeer mindful zijn, vraagt onze huidige levensstijl en maatschappij dat we hier hard voor werken. 
Mindfulness is een manier om meer in het hier en nu te blijven. Gedachten te observeren (we hebben ze namelijk toch wel, of we willen of niet), maar geen aandacht aan de inhoud ervan te besteden en hier al helemaal geen oordeel over te hebben. Hierdoor vergroot je de bereidheid om het leven te nemen zoals het is, met alle voors en tegens.

Je hoeft niet perse elke dag op een vast tijdstip oefeningen te doen. Natuurlijk kan dat ook, maar korte oefeningen gedurende de dag kunnen je ook terugbrengen naar dat rustige gevoel.

Ga terug naar boven


Cognitieve therapie

Alles wat we zijn is de uitkomst van ons denken.

Hoe we over onszelf denken, de maatschappij waarin we leven ervaren, hoe we andere mensen zien………dit alles bepaalt hoe we ons in bepaalde situaties gedragen/voelen en dus ook de uitkomst van deze situaties. 

Bijvoorbeeld: als je een sollicitatiegesprek ingaat met het idee dat je het niet gaat worden, is de kans groot dat dit waarheid wordt.
Door de onzekerheid die deze gedachte oproept, kom je waarschijnlijk niet al te best uit de verf. Oftewel het (her)programmeren van onze (aangeleerde) denkwijzen is soms erg belangrijk. 

Zeker bij cliënten met eetstoornissen is er sprake van een groot aantal overtuigingen die mensen kunnen dwarsbomen. 
Hoe vaak hoor ik mensen niet zeggen:”Tien jaar geleden woog ik 20 kg minder. Als ik nu naar foto’s kijk zag ik er gewoon goed uit. Was ik toen maar meer tevreden geweest, dan was ik al die kilo’s niet aangekomen”.  Maar de kritische stem in hen is nooit tevreden geweest en zal dat ook niet worden als de 20kg er weer af zijn, zonder de gedachten/overtuigingen die erachter zitten te tackelen.

Of de uitspraak “Als ik eenmaal aan 1 koekje begin, dan moet die doos leeg. Zo werkt dat gewoon bij mij”. Ook niet bepaald een helpende gedachte. 
En naar die helpende gedachten ga ik samen met de cliënt zoeken. Uiteraard moet de nieuwe gedachte voor je gevoel wel kloppen. Zomaar een gedachte aannemen die niet waar voelt, zal op de langere duur geen effect hebben.


Ga terug naar boven



Oplossingsgerichte coaching (+ visualisatie)


Bij oplossingsgerichte coaching probeer ik door middel van vragen stellen te focussen op hetgeen je wilt bereiken. 
Niet altijd is dit namelijk duidelijk voor mensen. In het antwoord op de vraag waar je naartoe wilt, ligt vaak ook de oplossing op de vraag hoe daar te komen verscholen.

De laatste tijd staat visualisatie sterk in de belangstelling. Er zijn zelfs wetenschappelijke onderzoeken die de waarde hiervan hebben bewezen en er zijn al vele boeken over geschreven. Visualisatie wil zeggen dat je je bedenkt én voor je ziet hoe je de toekomst ziet. Dit kan gaan over je lijn (je beeldt je in hoe je eruit wilt zien, hoe je je dan voelt, hoe je je dan gedraagt, hoe anderen je zien), maar ook over bijvoorbeeld werk wat je graag wilt doen (wat doe je precies, waar doe je het,  hoe voel je je).

De theorie is dat als je dit visualiseren maar frequent en intens genoeg doet, je als het ware afstemt op je doel en je dit doel uiteindelijk ook zult bereiken. Visualiseren gebruik ik dus nogal eens in de praktijk, bijvoorbeeld door cliënten een collage te laten maken van hetgeen ze willen bereiken.

Ga terug naar boven